Hoe word je zelfstandige?

Wil je graag zelfstandige worden (in bijberoep) om jouw eigen creaties te verkopen? Dat lijkt misschien een grote stap, maar het is eigenlijk best eenvoudig! Als je er voor kiest om een eigen zaak op te starten, zijn er enkele wettelijke verplichtingen waar je aan moet denken, maar al bij al zijn dat er niet veel. Ik lijst hieronder de basis op, voor meer advies over het opstarten van je zaak kan je altijd terecht bij een boekhouder en/of sociaal verzekeringsfonds.


Ondernemingsnummer

Voor een dikke 150 euro kan je al een eenmanszaak opzetten en een eigen ondernemingsnummer aanvragen en laten activeren als btw-nummer. Dit kan je heel eenvoudig aan een sociale verzekeringsfonds overlaten, waarbij je je sowieso moet aansluiten. In principe kan je dit zelf doen, maar ik zou voor de veilige optie gaan zodat zeker alles in orde is.

Je kan er ook voor kiezen om meteen een vennootschap op te starten. Dit is noodzakelijk als je met meerdere personen onderneemt en wordt fiscaal interessant als je meer winst maakt. Een eenmanszaak betaalt namelijk belastingen via de personenbelasting waarbij je met meer inkomsten in een hogere belastingschijf terecht komt en dus meer belasting betaalt. Een vennootschap is niet aan jouw persoon gebonden, maar betaalt apart 25% vennootschapsbelastingen.
Als je in bijberoep start en in het begin weinig inkomsten zal hebben, is het interessantste om met een eenmanszaak te starten. Je kan daarna nog steeds van ondernemingsvorm veranderen. Voor het opstarten van een vennootschap kan je wel best overleggen met een boekhouder, want je moet daarvoor statuten schrijven en laten vastleggen bij een notaris, startkapitaal bepalen, een financieel plan opmaken, etc. Daarom focus ik me hier verder ook op eenmanszaken, waar de meeste creatievelingen mee starten.


Activiteiten

Je moet bij de aanvraag van je btw-nummer al je activiteiten oplijsten. Die worden dan omgezet in NACE-codes en alleen die activiteiten mag je uitvoeren. Er is geen limiet aan aantal activiteiten die je mag doorgeven en een latere aanpassing kost best veel. Daarom kan je best in het begin al heel breed je activiteiten omschrijven en meteen ook zaken laten opnemen die slechts een verre droom zijn.

BTW

Bij het opzetten van je eenmanszaak moet je ook kiezen of je btw-plichtig wil zijn, of wil gebruik maken van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen. Dit wil zeggen dat je geen btw moet aanrekenen aan je klanten en doorstorten aan de overheid. Dat maakt je administratie een pak eenvoudiger, maar je kan daardoor ook de btw die jij bij jouw leveranciers betaalt niet terugvorderen. Daarom is het vooral interessant als je aan particulieren gaat verkopen en je klanten geen andere ondernemers of bedrijven zijn. Daar bovenop is er nog een omzetlimiet van 25.000 euro per jaar, vandaar dat het vooral voor kleine (beginnende) ondernemingen interessant is.

Als je hier niet voor kiest, zal je elk kwartaal een afrekening moeten maken en je geïnde btw moeten doorstorten. Het is dan ook belangrijk dat je de bedragen die je bij je klanten opvraagt voor btw niet beschouwt als inkomsten en ze zeker niet uitgeeft. Je kan dit geld dan ook best op een aparte rekening zetten of op zijn minst goed bijhouden hoeveel van het geld op je rekening eigenlijk niet van jou is.

Administratie

De minimum die je moet doen is alle betalingen die binnenkomen en buitengaan goed bijhouden. Dit kan op papier, maar een simpele spreadsheet in excel zal een pak makkelijker zijn. Houd zeker ook alle facturen die je ontvangt en zelf uitschrijft goed bij, want die kan je moeten tonen bij een controle. Vraag van alle aankopen een factuur met de gegevens van je onderneming. Voor kleine bedragen is een kassaticketje nog wel ok, maar dit is te vermijden. hier kan de fiscus makkelijker moeilijk over doen en die ticketjes vergaan ook met de tijd: neem er dus zeker een foto van. Als je als kleine onderneming vrijgesteld bent van btw, moet je wel oppassen met aankopen uit het buitenland, want zij zullen je als onderneming geen btw aanrekenen, terwijl dat wel nodig is. Je kan die aankoop mogelijk beter doen als privépersoon, of je moet zelf een bijzondere btw-aangifte doen.

Als je verkoopt aan andere ondernemingen, maak dan ook steeds een factuur op. Hier vind je veel eenvoudige templates voor op het internet, maar wat er vooral op moet staan is: jouw gegevens en die van de klant (naam en adres van de onderneming, ondernemingsnummer), de datum, wat je verkoopt en de prijs. Als je vrijgesteld bent van btw moet je dit ook vermelden, anders moet je het btw-stelsel en het bedrag van de btw toevoegen. Je kan er ook best je betalingsgegevens (rekeningnummer, uiterste betaaldatum, of het reeds betaald is, of een voorschot van toepassing is, etc) er aan toevoegen. Denk ook aan algemene voorwaarden over betalingen, teruggaven van ontevreden klanten, garantievoorwaarden, etc. die je best op je website beschikbaar maakt en indien nodig bij je facturen toevoegt.

Zoals iedereen moet je sowieso éénmaal per jaar je belastingaangifte doen. Ik doe mijn belastingaangifte al sinds het begin zelf, want die is vrij eenvoudig en onderdeel van mijn personenbelasting, want ik heb een eenmanszaak. Het eerste jaar heb ik daarvoor wel eenmalig overlegd met een boekhouder om zeker te zijn dat ik wist waar ik mee bezig was en wat ik in welk vakje moest invullen.
Als je btw opvraagt moet je die elk kwartaal aangeven en doorstorten. Daarnaast krijg je ook elk kwartaal een factuur van je sociaal verzekeringsfonds voor je sociale bijdragen. Dit is zo’n 80 euro in bijberoep en ongeveer 740 euro in hoofdberoep. Dit is een voorschot waarvan je een keer per jaar een afrekening krijgt, op basis van je inkomsten. Eens je ongeveer weet wat je winst zal zijn, kan je er voor kiezen om meer of minder per kwartaal te betalen zodat je op het einde van het jaar niet voor grote verassingen komt te staan.

En dan?

Een ondernemingsplan, financieel plan en/of boekhouder zijn niet verplicht voor kleine eenmanszaken, maar het is zeker de moeite om hier wel aan te denken. Ze geven je meer controle over alles wat er binnenkomt en buitengaat en zo kan je ook je beter plannen voor de toekomst. Als je gaat ondernemen kan je er beter goed voorbereid aan beginnen en voor jezelf enkele doelen en richtlijnen op papier te zetten. Ik vind het hierbij steeds belangrijk om in het achterhoofd te onthouden waarom je wil ondernemen: om je hobby te financieren, een centje bij te verdienen, of om er echt van te kunnen leven op termijn? Je hebt dan verschillende doelen, ook financieel, die de focus van je onderneming moeten zijn. Die doelen kan je concreet maken door stil te staan bij een business- en financieel plan. Zo weet je waar je je focus moet leggen en wat je belangrijkste actiepunten zijn.

Hoe je die basiselementen van een beginnende onderneming meteen goed opzet zodat je een vliegende start kan nemen, dat is de focus van het Bouw de Basis van je Business traject.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.