Content ideeën voor elke creatieveling

Als creatieveling ben je het liefst de hele dag bezig met je eigen projecten. Maar je weet ook dat het belangrijk is om op de een of andere manier online actief te zijn zodat mensen niet vergeten dat je bestaat en dat ze jou kunnen inhuren of van je kunnen kopen. Hieronder enkele ideeën die je zo uitgebreid of zo eenvoudig als je wil kan uitwerken op jouw sociale media, vlog, website, blog, nieuwsbrief, … Het zijn stuk voor stuk thema’s waar je als creatieve ondernemer mee bezig bent en iets over te delen hebt, maar die soms zo vanzelfsprekend zijn dat je ze over het hoofd kan zien.

Behind the scenes:

Ben je met een grote project bezig, ben je een nieuw materiaal aan het testen, zet je een tentoonstelling op, …. Gun je volgers een kijkje achter de schermen. Dit is ideaal voor een korter medium als stories, of maak er met een paar foto’s en filmpjes een compilatie post van: ‘samenvatting van de voorbije week’ bijvoorbeeld. Je volgers een kijkje achter de schermen geven, toont hen ook wat er allemaal bij jouw creatieve onderneming komt kijken. Het is niet enkel leuke dingen creëren, maar ook materialen researchen en testen, afspraken maken, website bouwen, pakketjes versturen, boekhouding opvolgen, … Dat mag zeker gezien worden, want het is makkelijke content voor jou (zo blijf je online zichtbaar) en het geeft hen appreciatie voor wat er allemaal bij komt kijken. Zo krijgen ze meer respect voor alle moeite dat er in kruipt en voor jou als ondernemer. Ze begrijpen dan ook beter van waar jouw prijzen komen.

Jouw waarden:

Waar sta jij voor als mens en als onderneming? Dit hoeft geen groots opgezette en controversiële mededeling te zijn, maar het kan interessant zijn om sommige zaken eens in de kijker te zetten. Ben je veel met duurzaamheid bezig, herbruik je materialen, zien daarom je postpakketjes er niet altijd Instagram perfect uit? Communiceer daarover en zo krijg je begrip en respect voor je waarden en keuzes. Dit kan ook gaan over de verdeling van je tijd tussen werk en privé, wat je wel en niet online toont, waarom je bepaalde onderwerpen wel of niet aansnijdt in je werk, … Dit zegt wat over jou als mens en maakt je herkenbaar en toegankelijk.

Het creatieproces:

Toon mensen waaraan je aan het werken bent, je work in progress. Zo zien ze hoe lang het duurt om jouw werk te maken en het is echt leuk om te volgen hoe zoiets tot stand komt! Wees niet bang dat mensen dan jouw beroepsgeheimen gaan ontdekken en zelf maken wat jij probeert te verkopen. De meeste mensen hebben daar geen tijd en goesting voor en je kan er altijd voor kiezen om bepaalde onderdelen niet te delen met de wereld. Dit kan je zeker met foto’s doen, maar als je ook videocontent eens wil proberen (want dit wordt erg gepusht door de sociale media platformen) dan is dit een makkelijke plaats om te starten. Zet je gsm te filmen achter jou terwijl je bezig bent en speel dit versneld af of toon met kleine clips de verschillende stappen van het proces.

Inspiratie:

Hoe vind je inspiratie en hoe vertaal je dit naar het uiteindelijke werk? Werk je met texturen, vormen, foto’s, moodboards, … Zo geef je volgers niet alleen een kijkje achter de schermen, maar ook in je hoofd! Je kan misschien eens het hele creatieproces toelichten, beginnen bij het zoeken van inspiratie, tot een product wordt verpakt en verkocht. Ook daardoor krijgen mensen meer inzicht in wat er allemaal in kruipt van tijd en moeite en dit zal zeker helpen bij prijszetting en verkoop!

Het prille begin:

Hoe en waarom ben je ook begonnen? Dat kan gaan over waarom je met jouw niche bent begonnen, welke andere creatieve uitspatting je ooit had, of waarom je bent beginnen ondernemen. Je kan delen over je jeugd, je opleiding, je doelen en dromen, … Zo wordt jouw ervaring en expertise duidelijk.

Jezelf:

Je kiest volledig zelf wat je deelt en hoeveel van jouw privéleven openbaar wordt gemaakt op sociale media. Je hoeft echt niet elke minuut van je dag te delen, maar als jij een creatieve eenmanszaak hebt, ben jij daar wel het belangrijkste onderdeel van. Je volgers en klanten willen jou dus graag leren kennen. Een foto van jezelf (eventueel aan het werk) vind ik daarom wel redelijk noodzakelijk, maar je hoeft niet elke dag 10 selfies te posten. Het is interessant voor je volgers om te weten dat je een vrouw van 35 bent met twee kinderen en in Oost-Vlaanderen woont (want dat maakt je herkenbaar) maar niemand hoeft te weten waar je exact woont of een foto te zien van je kinderen.

Bepaal waar voor jou de grens ligt. Over je creaties en wat er achter schuilt zou ik zeker delen. Je kan daarnaast 1 tot 3 elementen uit je privé vastleggen die je wil delen met de wereld. Zo word je een ‘echt persoon’ in plaats van een abstract begrip, maar stel je wel heel duidelijke grenzen. Als je, naast je creatieve onderneming, een passie hebt voor koken, elke ochtend tijd maakt voor meditatie of roots in Latijns-Amerika hebt, dan kunnen dat 3 zaken zijn waar je af en toe iets over deelt. Dat maakt je een interessant en veelzijdig persoon om te volgen, maar zegt weinig over jouw privéleven als je dit privé wil houden.

Dit hoeft allemaal dus niets met je werk te maken te hebben, maar als dit wel zo is, is dit zéker interessant. Stel dat je veel botanische tekeningen maakt en thuis een urban jungle hebt, dan kan je delen welke planten je bij hebt gekocht of hoe je ze verzorgt. Als je beeldjes van mensen hun huisdier maakt, deel dan ook eens een foto of verhaal van je eigen hond. Haal je veel inspiratie uit je reizen, deel dan eens een foto van op vakantie. Werk je veel rond films en series, deel dan ‘s avonds waar je naar kijkt, of wat je favorieten zijn.

Je werkplaats:

Of je nu een groot professioneel atelier hebt, of je werkt aan de keukentafel, deel eens iets over jouw werkplaats. Hoe ziet die er uit en welke tools gebruik je allemaal? Daarmee toon je aan dat je expertise hebt en weet waar je mee bezig bent, en toon je nog eens op een andere manier een kijkje achter de schermen.

Reposts:

Inhoud van anderen delen, is een heel makkelijke manier om actief te zijn op sociale media zonder zelf iets te moeten posten. Als een klant van jou zijn aankoop post, deel dit dan zeker. Dat toont niet alleen je product, maar is een soort van review. Vraag aan je klanten dus om jou te taggen of een bepaalde hashtag te gebruiken als ze een foto van je werk delen.

Je kan ook posts of creaties van andere creatievelingen die jou inspireren delen. Zo deel je inspiratie en bouw je een community op.

Activiteiten:

Zoals ik al zei, hoef je niet je hele leven minuut tot minuut te delen, dat is waarschijnlijk toch niet zo heel interessant 😅 Maar als je eens een relevante activiteit doet, dan is daar zeker ruimte voor! Ga je naar een tentoonstelling of een film en raak je geïnspireerd of vind je het een aanrader? Ga je lunchen met een andere creatieveling en hadden jullie een interessante conversatie over het hebben van een creatieve onderneming? Of las je iets interessant in een boek of hoorde je een podcast die je goed vond? Deel het, want mensen zijn dankbaar voor de tip en hebben wat inzicht in jouw proces.

Heb jij zelf nog leuke tips of content ideeën om te delen, laat het dan zeker weten in een reactie hieronder of stuur me een berichtje op Instagram!

One Comment

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.