10 Instagram tips voor creatievelingen

Omdat het zo visueel is, is Instagram een prachtig medium voor jou als creatieveling om je werk te delen en te connecteren met je klanten. Maar het kan soms ook heel overweldigend zijn, want er zijn heel veel functies en hoe zet je die het beste in? Ik deel hier 10 concrete tips om je profiel goed op te zetten en te posten op een manier die bij jou past. Het hoeft je geen 3 uur van je dag te kosten om zichtbaar te zijn op Instagram, dus laat je niet overweldigen door alle perfecte profielen die je er soms ziet. Na deze 10 tips heeft het medium geen geheimen meer voor je en ga je er vol zelfvertrouwen mee aan de slag!

1) Naam

Denk even na over de naam van je profiel want dat is wat mensen gebruiken om je te herkennen en te benoemen. Kies dus voor iets dat jouw persoonlijkheid en je werk representeert. Het kan natuurlijk gewoon je eigen naam of die van je onderneming zijn.

Eigenlijk heb je steeds 2 namen op Instagram, dus daar kan je handig gebruik van maken. Je gebruikersnaam is degene die met een @ kan gebruikt worden om je te vinden of te vermelden. Deze moet dan ook uniek zijn, mag maximum 30 tekens bevatten en geen spaties. Op je profiel zelf staat in het vet onder je foto ook je naam en die kan iets anders zijn dan je gebruikersnaam. Hier heb je meer vrijheid en kan je wat uitgebreider zijn.

Bijvoorbeeld: Mijn gebruikersnaam is @vitrine.be want @vitrine was al in gebruik en ik vond het goed om te refereren naar mijn website en werkgebied. Mijn profielnaam is ‘Jasmien van Vitrine’ omdat het belangrijk is dat mensen weten wie er achter het merk schuilt en hoe ze me kunnen aanspreken.

2) Profielfoto

Liefst kies je hier een foto van je gezicht, of toch zeker van jezelf. Als recht in de camera kijken voor selfies niet je ding is, kies dan een foto van jou in je atelier, aan het werk, of jij die een creatie vast hebt. Zo zien mensen niet alleen je gezicht, maar ook wat je doet. Zorg er wel voor dat je herkenbaar bent en niet mijlenver van de camera staat. Op mijn persoonlijke profiel gebruik ik bijvoorbeeld een foto van een zelfportret.

Als je een logo hebt, is dat leuk voor je branding, maar gebruik dit niet als je profielfoto. Mensen zijn veel geïnteresseerder als ze je als een mens zien in plaats van als een merk. Als je meerdere sociale media gebruikt, is het ook het beste als je overal dezelfde foto gebruikt. Dat is makkelijker voor jou en je bent veel beter herkenbaar.

3) Soort account

Er zijn drie soorten accounts op Instagram: Persoonlijk, Business of Creator.

Een persoonlijke account, dat spreekt voor zich. Als je je Instagram wil gebruiken om klanten te bereiken, creaties te verkopen of samenwerkingen aan te gaan, dan kan je beter niet kiezen voor een persoonlijk profiel.

Er zijn maar weinig verschillen tussen Business en Creator profielen. Een business profiel heeft een paar meer opties bij de knoppen en advertenties. Een Creator profiel heeft andere opties bij de DM-inbox en je kan een niche aanduiden in je biografie. De verschillen zijn zo minimaal dat ik uit gemak gewoon voor een Business account zou gaan, maar je kan altijd van type veranderen als je beide wil uitproberen. Je hoeft trouwens (nog) geen ondernemer te zijn of een business te hebben om een Business account te starten.

Een van de belangrijkste voordelen van de Business en Creators accounts is dat je statistieken kan zien. Je kan je publiek analyseren: wie ze zijn, wanneer ze actief zijn, welke content het goed doet, hoe je volgers aantal evolueert, … Dat kan zeer nuttig zijn wanneer je over je Instagram wil nadenken en er wat strategischer mee om wil gaan.

4) Biografie

Wanneer mensen op je profiel komen, is het korte tekstje onder je naam het eerste wat ze lezen. Geef er dus een eerste indruk van wat ze van jou kunnen verwachten: wie ben je en wat doe je?

Sommige mensen doen dit door een opsomming met enkele emoji’s, maar de karakters zijn beperkt dus hou je bij de essentie. Er wordt vaak aangeraden om wat je doet samen te vatten in 1 zin zoals: Ik ben Tom en ik help jongeren hun creativiteit te ontdekken met zeefdruk workshops. Ik heb zelf ook zo’n zin in mijn bio staan omdat ik dat makkelijk en duidelijk vind. Je geeft meteen mee wie je bent, wat je doet, voor wie je het doet en soms ook nog waarom je het doet. Dat is wat mensen moeten weten als ze jou willen leren kennen. Je hoeft je niet per se aan dit strakke stramien te houden, maar het is wel goed als die essentiële onderdelen van je creatieve onderneming naar boven komen.

Instagram bied je de mogelijkheid om knoppen en contactgegevens toe te voegen. Zo kunnen je profielbezoekers je meteen mail, bellen of bij je winkelen. Maak er dus zeker gebruik van!

Laatste aandachtspunt voor je biografie is de link die je er in zet, want je kan er maar ééntje zetten. Er zijn twee manieren om hier ten volle gebruik van te maken: ofwel zet je achter je link een pagina met meerdere links. Dit kan via een tool zoals Linktree, maar als je gebruik maakt van een pagina op je eigen website kan dit gratis met je eigen branding en kan je er statistische tools op gebruiken. Je kan ook gewoon met regelmaat de link veranderen, naar waar je zelf de focus op wil leggen: een bepaalde pagina op je site, een persartikel, je shop, … Ik doe dit laatste zelf niet, want ik weet van mezelf dat ik dit niet consequent op tijd ga veranderen.😅 Het is volgens mij ook minder interessant geworden sinds iedereen links in zijn stories kan plaatsen. Je gaat dan minder vaak verwijzen naar ‘link in bio’, maar gewoon direct de link posten waar je het over hebt.

5) Wanneer posten

Zoals ik hierboven al schreef kan je met je Business of Creator profiel een inzicht krijgen in je publiek. Je ziet niet alleen hun leeftijd, geslacht en locatie, maar ook wanneer ze het meest actief zijn online. Je kan per weekdag zien wanneer de meeste van je volgers op Instagram zitten en dat is dan ook een uitstekend moment om te posten!

Als je zelf niet online bent op die uren, of het te moeilijk is om daar aan te denken, gebruik dan een planning tool. Ik gebruik die voor enkele strategische posts die ik op een bepaalde dag wil publiceren en post daartussen gewoon op mijn ritme. Je kan online keiveel van die tools terugvinden, waarvan de meesten op zijn minst gedeeltelijk gratis zijn zoals Later en Planoly.

6) Branding

Je kent ze wel, de zorgvuldig gecureerde Instagram feeds met prachtige foto’s, posts en outfits in de juiste branding kleuren en alles past perfect bij elkaar!

Ben jij daar goed in en word je er gelukkig van? Ideaal! Maar als dat niet zo is, laat je er dan niet door afschrikken. Done is better than perfect moet je motto hier zijn. Niets posten of nooit iets van je laten horen omdat je bang bent dat het niet mooi genoeg is, is echt veel erger dan een slecht belichte foto posten of een quote die niet in de juiste kleur is opgemaakt. Laat je niet afschrikken door mensen die op en voor Instagram leven en doe je eigen ding.

Als je je Insta-game wil upgraden, begin dan bij je foto- en videomateriaal. Duidelijke foto’s van goede kwaliteit zijn de basis. Probeer aan licht en compositie te denken als je een foto maakt en je bewerk ze voor je ze post. In Canva kan je posts met tekst en kleurvlakken eenvoudig opmaken en je branding doortrekken. Met de gratis versie van de app/website kom je al heel ver. Op je smartphone is de app Lightroom ook gratis, of toch de basisfuncties. Als je niets van fotografie kent, is dat meer dan voldoende. Je kan er je foto’s bijsnijden en rechttrekken en de belichting en kleuren aanpassen.

Hoe ik het doe? Ik heb 1 kleur gekozen uit mijn branding die Instagram standaard aanbiedt bij de tekstkleuren in stories en gebruik altijd die. Dat geeft me meteen 3 opties om mijn tekst kleur te geven en ik moet niet meer te lang stil staan of de rest van mij stories wel bij mijn branding passen.

7) Koop geen volgers

Het lijkt superlogisch en ik denk dat het minder vaak voorkomt dan vroeger: maar laat je volgers organisch groeien of via ads, samenwerkingen, … Betalen voor volgers heeft totaal geen zin, want dat zijn geen echte mensen die in jou werk geïnteresseerd zijn en iets kunnen kopen.

Het zelfde geldt een beetje voor Follow Loops en andere truuken van de foor. Wanneer je een berichtje krijgt met: Volg deze accounts en zij zullen jou ook volgen, dan is dat misschien wel goed voor je volgers aantal, maar dit zijn geen interessante volgers voor jou.

Je hebt beter wat minder volgers en interessante en geïnteresseerde mensen als volgers dan bots of spammers. Als je ziet dat je een nieuwe volger hebt en het gaat om een fake account of iemand die totaal niet in je doelgroep zit, kan je die best terug verwijderen. Slechts een deel van je volgers krijgt je content te zien en dan wil je zeker zijn dat daar zo veel mogelijk goeie volgers tussen zitten.

8) Highlights

Je kan stories opslaan in de Highlight van je profiel zodat mensen ze ook na de eerste 24u terug kunnen gaan bekijken. Je kan de cover van de highlight ook aanpassen zodat het mooier staat op je profiel, maar ook hier geldt opnieuw: done is better than perfect!

Interessante dingen om als creatieveling highlights van te maken: Regels voor verkoop via Instagram, Welke items zijn momenteel te koop (moet je wel steeds goed updaten), Reviews of foto’s van klanten, Behind the scenes of Work in Progress, …

9) Soorten content

Er zijn veel soorten content die op Instagram kunnen gedeeld worden, en het lijken er steeds meer te worden. Je hebt posts op je feed: een of meerdere foto’s (dat noemen we een carrousel) die steeds op je profiel zichtbaar zijn en waar je vrij uitgebreide captions/teksten bij kan zetten. Verschillende posts (van jezelf en/of anderen) kan je verzamelen in gidsen.

Je kan stories plaatsen die maar 24u zichtbaar blijven. Dat is dus uitstekend om de wat meer dagdagelijkse verhalen te delen: waar ben je mee bezig, wie ontmoet je, wat inspireert je, …

Met IGTV kan je langere video’s plaatsen. Je kan ook live gaan en je video dus opnemen terwijl er live mensen meekijken. Die kan je dan achteraf opslaan als IGTV en delen. Dat kan leuk zijn om wat diepgaander op een onderwerp in te gaan, een interview te doen, …

Reels zijn er het laatste bij gekomen en zijn voor het befaamde algoritme van Instagram momenteel het belangrijkste. Er bestaan daar heel veel trends in en het is soms moeilijk om te blijven volgen. Als je gezien wil worden op Instagram is het een goed idee om hier op in te zetten, maar je hoeft daarom nog geen gekke dansjes te doen en te wijzen naar vliegende tekst als je dat niet wil. Ook daar kan je je creaties en het creatieproces tonen of iets meer over jezelf vertellen. Je kan je eindeloos verdiepen in editing tricks en welke muziekjes het vandaag het beste doen, maar één simpel filmpje posten is beter dan geen omdat je nog in de rabbit hole der reels-tutorials zit.

10) Hashtags

Hashtags zijn de # sleutelwoorden die je kan meegeven aan je content (minder van toepassing). Je kan je inschrijven op een hashtag en ze worden door het algoritme om te bepalen welke content op elkaar lijkt en welke dus voor jou en je volgers interessant kunnen zijn.

Je kan altijd zelf wat # verzinnen of kijken welke anderen gebruiken en die dan overnemen. Je kan best grote en kleine hashtags samen gebruiken. Hoe groot een tag is kan je zien door er op te klikken of er via de explore-pagina (het vergrootglas) naar te zoeken. Hoe meer resultaten, hoe meer mensen/posts die tag gebruiken en hoe groter de kans is dat jouw content dan in de massa verdwijnt. Te kleine hashtags worden dan weer niet vaak genoeg gebruikt en leveren weinig groei op. Een goeie balans tussen grote, algemene tags en kleinere specifieke tags is dus ideaal. Probeer ook verschillende relevante talen te gebruiken.

Je kan tot 30 tags gebruiken per post. Als je er ten volle gebruik van wil maken kan je één keer de tags samenstellen en ergens opslaan om te kopiëren en plakken. Als je gebruik maakt van een planningstool als Planoly dan kan die app dat ook voor je doen en snel kopiëren en posten.

Bonus tip:

Doe wat je kan, wat bij je past en laat je vooral niets wijs maken. Je moet niks. Je hoeft niet op Instagram te zitten, of op Facebook, of op LinkedIn, of op Pinterest, of op het volgende dat ze gaan uitvinden. Jij bent de baas over je eigen leven en je eigen onderneming. Probeer vooral niet alles te doen, maar kies er 1 of 2 zaken uit die je leuk vindt en die je niet te veel tijd en energie kosten. Dat geldt voor op welke kanalen je actief bent, maar ook hoe veel je op dat kanaal zit en wat je er doet. Zoals ik in deze blog al vaker heb gezegd: Je kan beter 1 simpel ding doen, dan bevroren van angst niks te doen omdat er te veel opties zijn en iedereen de dingen beter en complexer lijkt te doen. Je wil niet weten hoeveel tijd die mensen daar aan verspillen, joh, jij hebt toch betere dingen te doen?

Heb je nu zin om met Instagram aan de slag te gaan? Ideaal, zet je profiel op volgens de tips hierboven en je kan supertoffe content beginnen delen! Heb je nog concrete tips of inspiratie nodig voor de content die je kan posten? Lees dan deze blog: Content ideeën voor elke creatieveling. Laat me in de reacties hieronder of via een persoonlijk berichtje op Instagram zeker weten of je de blog interessant vond!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.